Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Förtroendevald i Salems kommun?

Här hittar du mer information för dig som förtroendevald i Salems kommun.

Reglementen

Här finns kommunfullmäktiges arbetsordning samt nämndernas reglementen

Rutin för nämndinitiativ

Anmäl ditt bankkonto hos Swedbank

Swedbank administrerar våra utbetalningar. Om du inte registrerar ditt bankkonto hos Swedbank får du hem en utbetalningsavi. Du behöver inte ha ett bankkonto hos Swedbank.

Registrera ditt bankkonto på Swedbanks hemsida här

Arvoden

Kommun/nämndsekreterarna ser till att du som förtroendevald får ditt sammanträdesarvode efter fullmäktige-, nämnd- och utskottssammanträden, samt för näringslivskommittén och råd. Detta administreras via kommunens förtroendemannaregister Troman. För att se vilka arvoden som har betalats ut kan du logga in med bank-ID i Troman

Begäran av ersättning

För att ett sammanträdesarvode ska utbetalas för övriga sammanträden krävs ett fullmäktige- eller nämndbeslut. Du lämnar in din begäran om sammanträdesarvode via Troman. Detta har ersatt tidigare pappersblanketter. När du registrerar ditt anspråk i Troman, är det viktigt att du är tydlig med hur du benämner mötet. Det räcker inte att skriva "möte" utan skriv "möte med xxx om xxx". Du behöver också bifoga ett underlag för mötet, såsom en inbjudan, ett program eller en kalenderbokning. 

Du kan också begära andra typer av ersättningar via Troman såsom förlorad arbetsinkomst, rese-ersättning och övrigt som definieras i kommunens reglemente för ersättningar till förtroendevalda. 

Möten ska i första hand läggas utanför arbetstid, men om det inte är möjligt och du måste begära tjänstledigt från din arbetsgivare, har du möjlighet att begära förlorad arbetsinkomst. Vid begäran av förlorad arbetsinkomst behöver du skicka ett löneintyg där din timlön framgår till kommunsekreteraren som sedan lägger in din timlön i Troman. Det räcker med ett intyg så länge lönen är densamma, du behöver sedan inte bifoga lönespecifikationer vid varje tillfälle. Det går att skicka in tre olika timlöner, för månader med 31, 30 och 28 dagar. Det är viktigt att du kan visa att ett löneavdrag verkligen har gjorts vid en kontroll de gånger du ansöker om förlorad arbetsinkomst.  

Begäran om rese-ersättning kan enligt reglementet inte göras för resor inom kommunen. För resor till annan ort så ska i första hand resor göras kommunalt enligt kommunens resepolicy. För resor längre bort använder sig kommunen av en upphandlad resebyrå, kontakta kommunsekreteraren om en sådan resa blir aktuell. 

Dina anspråk godkänns eller avslås sedan av sekreteraren eller av attestanten. Vid avslag har du möjlighet att komplettera eller korrigera dina anspråk och ansöka igen. 

De årsarvoden som betalas ut till vissa befattningar hanteras inte via Troman. Du kan se dina totala utbetalningar via Swebanks hemsida men det är tyvärr inte lika överskådligt som Troman. 

Preliminär A-skattsedel när du är ny förtroendevald

För att vi ska kunna dra rätt skatt måste du lämna in en preliminär A-skattsedel till oss. Enklast beställer du den via Skatteverkets hemsida

Mejla din skattesedel till lon@habo.se

Om du vill att vi ska dra mer skatt än tabellskatt måste detta meddelas lönenheten via e-post: lon@habo.se. Då behöver du inkomma med ett jämkningsunderlag från Skatteverket eller meddela om du vill betala in extraskatt (meddela summa som ska dras per månad). 

Mejla din skattesedel till lon@habo.se. 

Möten, handlingar och protokoll

Här hittar du kommunfullmäktiges och nämndernas publicerade handlingar och protokoll

Avsägelser och fyllnadsval

Om du vill lämna ett uppdrag som förtroendevald kan du begära avsägelse genom att skicka ett e-postmeddelande från din Salems-mejl till kommunsekreteraren eller inkomma med en underskriven begäran till kommunen. Om det gäller en plats i fullmäktige eller ett uppdrag där du är vald av fullmäktige så behandlas din avsägelse vid följande fullmäktigesammanträde. Om det gäller en plats i fullmäktige begär förvaltningen sedan en ny sammanärkning hos länsstyrelsen där beslut fattas vem som tilldelas den vakanta platsen. Om det gäller en plats som väljs av fullmäktige har fullmäktige möjlighet att göra ett fyllnadsval vid samma sammanträde. Några utskott, såsom KSAU och SNUS, väljs på nämndnivå. Avsägelser och fyllnadsval behandlas på samma sätt vid nämndsammanträde. 

Försök att alltid meddela din avsägelse i god tid, detta är extra viktigt om det gäller en post med årsarvoden, eftersom dessa utbetalningar registreras i god tid. Annars riskeras du att bli återbetalningsskyldig. 

Information till partierna inför val

För att sätta upp valaffischer krävs tillstånd. Mer information finns här. 

Valnämnden fastställde 2024-04-18,§ 23 "Reviderade riktlinjer för ordning kring röstmottagningslokaler"

Senast uppdaterad 12 december 2024