Vanliga frågor och svar
Visar bara frågor & svar från Alla.
Kan jag få hjälp med min ansökan?
För att få hjälp med studie- och yrkesvägledning och frågor om hur man ansöker till komvux kontaktar du komvux@salem.se
Vilken typ av nybyggnadskarta behöver jag som underlag till situationsplanen som bifogas till bygglovsansökan?
Det finns två typer av karta: nybyggnadskarta och ett utdrag ur baskartan. Vilken typ av karta du behöver styrs av vad du planerar att bygga. Kontakta alltid Bygglovsavdelningen innan du beställer kartan, för att få veta vilken av de två kartorna som behövs för din bygglovsansökan. Beställ sedan kartan från Plan- och Exploateringsenheten. Debitering sker enligt prislista som fastslagits av Bygg- och miljönämnden.
Jag vill starta ett eget livsmedelsföretag. Hur ska jag gå tillväga?
Du behöver fylla i en anmälnings- samt riskklassningsblankett och skicka/lämna in den till bygg- och miljöenheten. Adressen står på anmälningsblanketten. Du ansöker via kommunens e-tjänsteplattform.
Alla livsmedelverksamheter måste uppfylla kraven enligt livsmedelslagstiftningen bland annat gällande livsmedelshygien. De nationella branschriktlinjerna kan vara till stor hjälp.
Behövs bygglov för inglasning av balkong?
Ja! Endast fasadritning där den aktuella balkongen är markerad behöver bifogas i ansökan. För flerfamiljshus är det hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som söker bygglov.
Behövs bygglov för en skylt?
Bygglov krävs för att sätta upp eller väsentligt ändra en skylt eller en ljusanordning.
Behövs bygglov för inglasning av altan?
Ja! Att glasa in en altan är alltid bygglovspliktigt och kräver att det finns byggrätt för dess yta.
Vad får jag bygga med "attefallsregeln"?
I bostadshusets omedelbara närhet får du utan bygglov;
Observera att dessa åtgärder är anmälningspliktiga.
- Uppföra fristående komplementbyggnader eller mindre bostad om max 30 kvadratmeter byggnadsarea.
- Göra en tillbyggnad på 15 kvadratmeter bruttoarea i anslutning till huvudbyggnaden.
- Bygga två takkupor: Obs! två takkupor får max finnas på byggnaden och åtgärden får endast utföras om den inte innebära någon inverkan på bärande konstruktion.
- Inreda ytterligare en bostad i befintlig huvudbyggnad.
Det finns inte någon begränsning av antalet komplementbyggnader så länge den totala arean inte överstiger 30 kvadratmeter. Den högsta höjden från marken till taknock får vara 4,0 meter. Byggnaden eller byggnaderna får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter utan grannes medgivande.
Jag vill byta skola inom Salems kommun, hur gör jag?
Ansökan om byte till kommunala skolor inom Salems kommun (Nytorpsskolan, Rönninge skola, Skogsängsskolan, Fågelsångens skola) görs här: Till e-tjänsten. Välj "Ansökan om plats till grundskola/skolbyte" på startsidan för ansökningar. Byten mellan skolor sker i första hand terminsvis. Du blir kontaktad av mottagande skola när placering är gjord.
Om man önskar byta till en fristående skola inom Salems kommun (Söderby friskola, Innovitaskolan eller Noblaskolan) ska man kontakta skolan direkt för att se om de har plats.
Hur väljer jag skola?
Skolvalet för blivande förskoleklassbarn sker en gång per år under januari månad. På salem.se publiceras en skolvalsbroschyr där det finns information om vilka skolor som finns i kommunen. Besked om plats senast 1 mars.
Ansökan till övriga årskurser görs genom ansökan på val av skola. Välj "Ansökan om plats till grundskola/skolbyte". Byten mellan skolor sker i första hand terminsvis. Du blir kontaktad av mottagande skola när placering är gjord.
Hur säger jag upp plats på fritids (skolbarnomsorg)?
Detta görs via appen Edlevo som går att ladda ner från App-store eller Google Play i din mobil. I appen väljer man "avsluta placering" (detta är omsorgs/fritidsplaceringen, inte själva skolplaceringen).
Hur mycket ska jag betala för barnomsorg (fritids) i Salems kommun?
Vi har maxtaxa i kommunen som grundar sig på det gemensamma hushållets inkomster. Avgiften faktureras månadsvis. Anmäl din månadsinkomst i vår E-tjänst.
Hur mycket ska jag betala för barnomsorg i Salems kommun?
Vi har maxtaxa i kommunen som grundar sig på det gemensamma hushållets inkomster. Avgiften faktureras månadsvis. Anmäl din månadsinkomst genom vår E-tjänst .
Hur söker jag till Komvux?
Du gör din ansökan för gymnasiala kurser och yrkesutbildningar på https://salem.alvis.se/.
Vill du söka grundläggande vuxenutbildning gör du det via den kommunen som du vill studera i. Du hittar mer information här.
Hur anmäler jag mig till Kulturskolan?
Anmälan görs via vår anmälningsportal StudyAlong.
Hur kan man läsa svenska som andraspråk?
Anmäl intresse till rektor på ditt barns skola. Rektor bedömer barnets behov och beslutar därefter.
Kan man få studiemedel för att läsa på komvux?
Ja, våra utbildningar ger rätt att söka studiemedel. På www.csn.se får du information om vilka regler som gäller och hur du gör för att söka.
Vad kostar ett bygglov?
Kostnaderna för bygglovshandläggningen beräknas med kommunens taxa som grund. Avgiften varierar beroende på byggnadens storlek, eventuella planavvikelser, behov av extra samrådsmöten med kommunen, mm. Besök vår sida "Taxor och avgifter" för aktuell information.
Hur överklagar jag bygg- och miljönämndens beslut?
Om du inte är nöjda med bygg- och miljönämndens beslut kan beslutet överklagas enligt 43 § förvaltningslagen (2017:900). En överklagan ska alltid göras skriftligen.
Nämnden prövar om ditt överklagande har kommit in i rätt tid. Har överklagandet kommit in i rätt tid, kommer handlingarna att skickas vidare till Länsstyrelsen i Stockholm om inte nämnden ändrar beslutet till det sätt som ni begär. Besvärshänvisning.
Finns det hörslingor i kommunens lokaler?
I kommunhuset finns det en hörslinga i mötesrummet Högantorp, i Stora Murgrönan och Lilla Murgrönan samt på Eternellen.
Vad kan jag få för hjälp med att bryta mitt beroende av alkohol/narkotika?
Beroende och missbruk hos vuxna
Om du vill ha information om ditt eget eller en anhörigs beroende eller missbruk kan du vända dig till socialsekreterare hos vuxenenheten eller till Salems lokala beroendemottagning. Här kan du få hjälp med behandling eller andra insatser, rådgivning med mera.
När du ringer till socialtjänsten får du prata med en socialsekreterare och ni bokar tid för ett rådgivande samtal. Om du därefter vill ansöka om en insats gör socialsekreteraren tillsammans med dig en utredning för att hitta en lämplig insats. Vård och behandling kan ske i olika former och ha olika innehåll beroende på hur allvarliga problemen är och vilka behov som framkommer. Ibland kan insatserna ges i öppenvård och ibland i form av behandlingshem.
Rådgivning kan du få från socialsekreterare inom vuxenenheten
08-532 598 00
Rådgivning kan ske anonymt!
Du kan också vända dig direkt till Salems lokala beroendemottagning. Beroendemottagningen finns i samma lokaler som Arbete & Försörjning i Söderby Park. Kontakta Beroendemottagningen för bokning av besökstid.
Beroendemottagning
Telefon: 08 -123 457 68 eller 08 - 123 470 69
Telefonrådgivning och nyanmälan hos sjuksköterska:
måndag - fredag kl. 09:00 - 09:30
Öppettider : månd - torsd 08:00 - 16:00 samt fredag 08:00 - 15:00
MiniMaria Salem för dig under 21 år
MiniMaria Salem Mottagningen vänder sig till ungdomar upp till 20 år som är i riskzonen för ett missbruk eller missbrukar alkohol/narkotika samt ungdomar med psykisk ohälsa kombinerat med missbruksproblematik. Ungdomar, föräldrar, kamrater, skola eller andra som har frågor runt detta är välkomna att ta kontakt. Det är ett samarbete mellan Salems kommun och Maria Ungdom, Stockholms Läns Landsting.
Vi kan erbjuda:
- Rådgivning, stöd samt konsultation till ungdomar, föräldrar, anhöriga samt skolor, fritidsgårdar med mera
- Missbruksbedömning
- Missbruksutredning
- Familjesamtal
- Missbruksbehandling
- Läkarbedömning
Kontakt;
Johan Adam, Ungdomsbehandlare
08-532 598 09 eller 070-720 96 90
Anne-Margrethe Murray, chefssjuksköterska
08-123 474 67
Adress: Säbyhallsvägen 16-18
Mottagningens öppettider: Tisdagar 08.00 - 18.30
Helger och kvällar hänvisar vi akuta ärenden till Maria Ungdom, telefon 08-123 474 10. Maria Ungdom är ytterligare en resurs med akutmottagning, avdelning och öppenvård, som vi samarbetar med.
Jag och min partner har problem i relationen. Vart vänder vi oss?
Familjerådgivning
Familjerådgivning är en samtalsbehandling för vuxna med relationsproblem. Rådgivningen kan vara ett stöd när man till exempel ofta hamnar i gräl, när relationen påverkas av ett destruktivt beteende.
Familjerådgivningen bygger helt på frivillighet och omfattas av en sträng sekretess. Inga journaler förs och den som önskar får vara anonym.
Salems kommun erbjuder familjerådgivning i samarbete med Huddinge kommuns familjerådgivning. Kostnad 225 kronor/samtal.
På Huddinge kommuns hemsida kan du få mer information om familjerådgivning.
Kontakt och tidsbeställning
08-535 379 30
mån kl. 13:00-14:00
tis, ons och fre kl. 10:30-11:30
tors kl. 15:00-16:00
Besöksadress: Patron Pehrs väg 4, Huddinge centrum
Jag hinner inte bli klar med kursen på komvux, kan jag förlänga den?
Om du vill förlänga en kurs så gör du det i samråd din lärare. Du måste också meddela administratören på din skola så att ändringen blir registrerad. Tänk på att en förlängning kan påverka ditt studiemedel. Det är därför viktigt att du utan dröjsmål kontaktar CSN och meddelar ändringen.
Hur vet jag vilken kurs och nivå jag ska läsa?
För att påbörja en kurs måste du vara godkänd på underliggande kurs, eller ha motsvarande kunskaper. Om du saknar betyg eller det var länge sedan du läste och du känner dig osäker på vilken nivå du ligger på kan du göra ett nivåtest. Detta gller kurser i engelska, matematik och svenska som andraspråk på grundläggande nivå. För mer information om nivåtest, kontakta komvux@salem.se.
Kursen jag vill läsa finns inte i ert utbud, kan jag söka den i en annan kommun?
Om du uppfyller behörighetskraven, och om utbildningen inte finns i vårt eget utbud (se kurskatalogen på https://salem.alvis.se/ kan du söka utbildningen i en annan kommun.
Ansökan skriver du ut och skickar Salem vuxenutbildning, 144 80 Rönninge eller mailar till komvux@salem.se. Obs! Glöm inte att bifoga betyg från tidigare utbildning.
Hur sjukanmäler jag mig vid komvux?
Informera alltid sin skola om sjukdom. Om du har studiemedel och du eller ditt barn blir sjukt, se: https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html
Hur kan jag höja mina godkända betyg på komvux?
Du får inte läsa om en kurs om du redan har ett godkänt betyg (E). För att höja ditt betyg i en kurs du redan är godkänd i kan du göra en prövning och ”tenta av” kursen. Det kostar 500 kronor.
Jag vill läsa på högskola, vad behöver jag?
För att läsa på högskola behöver du ett slutbetyg eller en gymnasieexamen. Om saknar slutbetyg eller gymnasieexamen kan du söka via Reell kompetens. https://antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-vag/
Ibland behöver du komplettera med kurser för särskild behörighet. Om du har gymnasiebetyg från hemlandet kan du få dem validerade av Universitets- och högskolerådet, UHR.
På Antagning.se kan du läsa om vad som gäller för dig med utländskt gymnasiebetyg: https://antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/
Hur kan man anmäla sig till modersmålsundervisning i förskolan?
Sedan 2020-01-01 erbjuder inte Salems kommun moderssmålsstöd i förskolan.
Vad har kommunen för timtaxa för livsmedelskontroll?
Timtaxan för den årliga kontrollen är 1472 SEK och för uppföljande kontroll 1472 SEK per timme.
Vad kostar det att registrera en ny livsmedelsanläggning?
För att registrera en ny livsmedelsanläggning tas en avgift ut enligt Livsmedelsverkets förordning (SLVFS 2006:1166).
Avgiften är två timmars handläggningstid och kostar 2944 kr.
Jag är på gång att flytta in till Salems kommun och vill ansöka om förskoleplats, hur gör jag?
Ansökan om plats i förskola finner du på sidan Ansökan barnomsorg. Ansökan måste kompletteras med kopia på hyres- eller köpekontrakt, detta mailas till bou@salem.se.
Jag ska söka högskolan och har läst på komvux?
Salems vuxenutbildning är ansluten till betygsdatabasen.
Golvbrunn i garage?
Privata villagarage, som nyuppförs och ligger inom verksamhetsområde för vatten och avlopp ska som regel inte ha golvbrunn. Eftersom fordon ska tvättas hos fordonstvättar med extra reningssteg finns det ingen anledning för garage att ha golvavlopp kopplat till det kommunala spillvattennätet. Smältvatten som uppkommer i garaget ska inte avledas till spillvattennätet eftersom det inte innehåller några behandlingsbara näringsämnen. Det finns också en risk att dagvatten kan tränga in i källaren/garaget vid kraftigt regn. Garage ska i första hand torrstädas genom sopning. Är det blött kan man skrapa ut vatten och grus.
Finns det särskilda omständigheter (t.ex. yrkesmässiga ändamål) som gör att golvbrunn behövs i garaget ska oljeavskiljare installeras. Oljeavskiljaren ska uppfylla Salems kommuns riktlinjer för oljeavskiljare.
Om garaget ligger utanför kommunalt verksamhetsområde ska miljöenheten göra en bedömning av vilka skyddsåtgärder som kan vara nödvändiga. Brunnen ska inte vara kopplad till den enskilda avloppsanläggningen.
Hur mycket kostar vatten och kan jag få kompensation/avdrag från min vattenfaktura vid läckage?
Vatten kostar 22,75 kronor/m3 inklusive moms, och består av 45 % för vatten och 55 % för spillvatten. TAXAn är gällande från 2019-01-01.
Salems kommun kan kompensera för hälften av mängden spillt vatten vid läckage om situationen varit så att man inte kunde upptäcka läckaget i god tid och det uppstått en betydande skada. Enligt kommunens allmänna bestämmelser för användande av allmän vatten och avloppsanläggning så vilar ansvaret för fastighetens VA-anläggningar hos fastighetsägaren.
Hur mycket kostar vatten och kan jag få kompensation/avdrag från min vattenfaktura vid läckage?
Vatten kostar 22,75 kronor/m3 inklusive moms, och består av 45 % för vatten och 55 % för spillvatten. TAXAn är gällande från 2019-01-01.
Salems kommun kan kompensera för hälften av mängden spillt vatten vid läckage om situationen varit så att man inte kunde upptäcka läckaget i god tid och det uppstått en betydande skada. Enligt kommunens allmänna bestämmelser för användande av allmän vatten och avloppsanläggning så vilar ansvaret för fastighetens VA-anläggningar hos fastighetsägaren.
Vad kostar det att ansluta sig till kommunalt VA?
Det finns en, av kommunfullmäktige, beslutad taxa som reglerar anläggningsavgiften (kostnad för anslutning). Avgiften består av en servisavgift, förbindelsepunktsavgift, en lägenhetsavgift samt en avgift per kvm tomtyta. Kostnaden varierar alltså beroende på hur stor tomt man har. För att få en exakt kostnad för sin anläggningsavgift kan man kontakta kommunen.
När får jag besked om jag fått plats på Kulturskolan
Vid varje terminsstart meddelar läraren de som kommit in på sökt kurs. Läraren meddelar även tid och plats för lektionen. Om du inte kommit in får du inget besked men du är välkommen att ringa vår expedition på tel: 070-783 62 39 och få besked om vilken köplats du har. Vi tillämpar automatisk återanmälan, så att du bara behöver meddela om du vill sluta din kurs. Elever som är antagna på en kurs går alltid före nyintagna elever.
Jag har bara gått några gånger på kursen - måste vi betala avgiften då?
Ja, anmälan är bindande. Om du har tackat ja till erbjuden kurs och gått mer än en lektion debiteras hel terminsvagift.
Finns det kö till kurserna på Kulturskolan?
Ibland uppstår det kö till kurser på Kulturskolan. Då placeras din anmälning på en kölista i turordning utifrån anmälningsdatum. Ibland gör vi undantag från detta då erbjudandet gäller särskild åldersgrupp, speciella förkunskaper eller aktivitet i särskild kommundel.
Hur säger jag upp min plats på Kulturskolan?
Maila kulturskolan@salem.se eller ring 070-783 62 39 senast den 1/12 om du vill sluta innan kommande vårtermin startar, och senast den 1/6 om du vill sluta innan kommande hösttermin startar.
Hur många lektioner erbjuder Kulturskolan?
Vi erbjuder alla elever 28 lektionstillfällen per läsår.
Ett undervisningstillfälle kan även vara en konsert, dans- eller teaterföreställning eller läger. Garantin gäller inte om eleven själv uteblir från undervisningen.
Vilka föreningar finns i Salems Kommun?
Du kan få reda på vilka föreningar som finns i salems Kommun genom att välja uppleva och göra fliken föreningar/föreningsregister. Här får du se en lista på olika föreningar uppdelade på teman, ex kultur, idrott, politik.
Du kan även fråga fritidskonsulent Annika Holmertz, 08-53259915, annika.holmertz@salem.se
Vilka sevärdheter finns i Salems Kommun
För att få reda på vilka sevärdheter som finns i salems kommun gå in på Uppleva och göra och välj fliken sevärdheter.
Vad händer för kulturevenemang i Salems kommun?
För att få reda på vilka kulturevenemang som finns i Salems kommun kan du gå in på kommunens hemsida och titta på evenemangskalendern. Eller välja Uppleva och göra fliken kultur. Där finns ett aktuellt pressmeddelande över kulturutbudet i kommunen.
Du kan även ta kontakt med Rolf Johanson, kultur- och fritidschef , 08-53259915, rolf.johanson@salem.se.
Vad kan jag söka för bidrag för bidrag för fritidsverksamhet ?
Du får reda på vilka bidrags som finns för föreningslivet och för barn- och ungdomsverksamheten under Uppleva och göra/Föreningar/Bidrag, stöd och stipendier eller kontakta fritidskonsulent Annika Holmertz på 08-532 599 13, annika.holmertz@salem.se.
Hur bokar jag en tid i idrottshallarna?
För att veta om det finns lediga tider i idrottshallarna kan du se fliken Idrottsanläggningar/boka lokal under Uppleva och göra.
Hittar du en lämplig tid och idrottshall kontaktar du fritidskonsulent Annika Holmertz på 08-532 599 13, annika.holmertz@salem.se
Jag vill validera min utbildning från mitt hemland, hur gör jag?
På Universitets- och högskolerådet, UHR, hittar du information om Bedömning av utländsk utbildning: uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/information-innan-ansokan/jag-vill-ansoka-om-bedomning
Hur mycket måste jag studera på komvux för att få studiemedel?
Minst halvtid. För mer information om regler för studiemedel se www.omstudiemedel.se
Hur beställer jag ett studieintyg på komvux?
Kontakta din skola för att få ett studieintyg.
Jag måste avbryta kursen på komvux, hur gör jag?
Meddela skolan att du vill avbryta kursen. Kom ihåg att utan dröjsmål kontakta CSN om du har studiemedel.
Hur får jag schema och litteraturlista?
Kontakta din skola direkt om du har frågor om kallelse, schema, litteratur, eller liknande. Salem vuxenutbildning har inte tillgång till dessa uppgifter.
Kursen jag har sökt startar inte på grund av för få deltagare. Får jag läsa på en annan skola?
Ja, om du är beviljad att studera kursen får du byta skola om kursen inte startar på den skola du har sökt till. Kontakta komvux@salem.se om kursen inte startar och för hjälp att hitta kursen på annan skola.
Hur många poäng är heltid?
Heltidsstudier innebär 20 poäng per vecka, halvtid 10 poäng. CSN räknar ut din studietakt genom att summera dina poäng och dividera med antalet veckor du studerar. En studievecka börjar på en måndag och slutar på en fredag eller söndag.
Tänk på att om dina kurser följer på varandra i tid, eller överlappar varandra, så räknas de som en sammanhållen period.
Får man läsa vad som helst på komvux?
Nej, du måste ha ett mål med din utbildning och följa den studieplan som upprättats för den examen du läser mot, eller för att uppnå den särskilda behörighet som krävs för den högre utbildning du vill söka till.
Jag har särskilda behov – kan jag få stöd i skolan?
Om du har behov av någon form av särskilt stöd i skolan, är det viktigt att du när du har gjort din ansökan snarast tar kontakt med den skola du sökt till.
Det är studie- och yrkesvägledaren på din skola som ska se till att du får den hjälp du behöver för att kunna bedriva dina studier. Skolan kan behöva tid för förberedelser, så dröj inte med att kontakta dem. Om du väntar tills kursen har startat kan vi inte garantera att du får den hjälp du behöver.
Kostar det något att studera på komvux?
Nej, studierna är avgiftsfria. Du betalar endast för litteratur och eventuellt annat material som behövs för kursen.
Jag tänker sälja grillad korv, hamburgare, chips och läsk på till exempel klassfester och samlingar för skolklasser enstaka gånger om året. Behöver jag registrera min verksamhet?
Enligt livsmedelslagstiftningen behöver din livsmedelsverksamhet registreras om den har en viss kontinuitet och viss organisation. Om livsmedelsverksamheten sker tillfälligt vid några få tillfällen om året kan detta ske utan registrering.
Det är viktigt att tänka på att även om du inte behöver registrera din tillfälliga verksamhet, är det ditt ansvar att ha tillräckliga kunskaper i livsmedelshygien och hantera livsmedel säkert. För att få mer information om livsmedelshygien kan du läsa de nationella branschriktlinjerna, dessa kan du läsa på Livsmedelsverkets hemsida.
Livsmedelsverkets branschriktlinjer
Om du är osäker vad som gäller för din verksamhet, ta gärna kontakt med Bygg- och miljöenheten på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Vilka regler gäller för hur min livsmedelsanläggning ska vara utformad?
Bygg- och miljönämnden kan endast lämna generella råd om utformning av lokaler. Det innebär att du som livsmedelsföretagare själv måste ta ett större ansvar för att verksamheten uppfyller de krav som livsmedelslagstiftningen ställer. Behöver du mer detaljerad hjälp får du kontakta en konsult som kan hjälpa dig.
Vart hittar jag branschriktlinjer för min livsmedelsverksamhet?
Branschriktlinjer finns listade på Livsmedelsverkets hemsida per ämnesområde.
Vad är en livsmedelsanläggning?
En livsmedelsanläggning är en plats där livsmedelsföretagen bedriver sin verksamhet. Exempelvis är en restaurang och en butik livsmedelsanläggningar. Även ett marknadsstånd, ett importkontor och ett transportfordon kan vara livsmedelsanläggningar.
Vad är ett livsmedelsföretag?
Ett livsmedelsföretag är ett privat eller offentligt företag som (med eller utan vinstsyfte) bedriver livsmedelsverksamhet. Även privatpersoner och föreningar kan räknas som livsmedelsföretag enligt livsmedelslagstiftningen.
Hur mycket kostar det om jag blir försenad med en biblioteksbok eller tappar bort det jag lånat?
Det du lånar på biblioteket får du ha i olika lång tid. Se nedan.
Böcker, ljudböcker: 28 dagar
Vid reservationskö blir lånetiden 14 dagar.
Musik och tidskrifter: 14 dagar
Filmer och TV-spel: 7 dagar
Du är ansvarig för dina lån fram tills att de är avregistrerade. Målsman ansvarar för sina barns lån. Behåll alltid ditt kvitto. Du ansvarar för att det du lånat återlämnas i tid. Vi tar inte ut några förseningsavgifter på barn- och ungdomsböcker.
Du förlorar rätten att låna om du inte följer lånereglerna eller har en skuld på 150 kronor eller mer till biblioteket.
Förseningsavgifter för vuxna
Försenade böcker, CD och tidskrifter : 5 kr per påbörjad vecka.
Försenad film och TV-spel: 20 kr per dag
Du är skyldig att ersätta lån som ej återlämnats eller skadats.
Vuxenbok: 300 kr
Barnbok: 150 kr
Ljudbok: 300 kr
CD: 200 kr
Film, TV-spel: 600 kr
Språkkurs: 600 kr
Tidskrift: 60 kr
Finns det trådlöst internet på biblioteket?
Ja, det finns en trådlöst internetuppkoppling (wifi) på biblioteket. Du kan koppla upp din dator, surfplatta eller mobil. Kontakta oss i biblioteket för att få instruktioner.
Jag vill låna en e-bok eller e-ljudbok. Hur gör jag?
E-böcker
E-böcker är digitala filer som du läser direkt på din dator, i mobiltelefonen eller i din surf- eller läsplatta. För att låna behöver du ett bibliotekskort och en PIN-kod. Du måste även ha ett adobe-id för att kunna öppna upphovsrättsskyddade filer samt installera ett läsprogram på den enhet du tänk använda för att läsa din e-bok.
På bibliotekets webb finns instruktioner för hur du lånar e-böcker.
E-ljudböcker
E-ljudböcker är ljudfiler som du lyssnar på strömmande. Du måste alltså vara uppkopplad mot Internet för att kunna lyssna. För att låna behöver du ett bibliotekskort och en PIN-kod.
På bibliotekets webb finns instruktioner för hur du lånar e-ljudböcker.
Jag kan inte ta mig till biblioteket. Kan jag få hjälp på något vis?
Om du inte kan besöka biblioteket på grund av funktionshinder eller sjukdom kan du ändå låna böcker och annat som biblioteket har att erbjuda. Tjänsten kallas Boken kommer. Det betyder att man kan få talböcker eller tryckta böcker levererade hem till bostaden.
Du bestämmer själv hur ofta du vill ha nya böcker och vilken dag och tid som passar bäst för leverans. Du kan själv välja vilka böcker du vill ha, till exempel en favoritförfattare, ett ämne eller genre du tycker om. Vi kan även plocka ihop ett paket med böcker som vi väljer ut åt dig.
Om du vill få böcker, talböcker och tidskrifter hemskickade till din bostad kontakta oss på biblioteket@salem.se eller 08-532 599 10.
Hur lånar jag om det jag lånat på biblioteket?
Du kan låna om direkt på bibliotekets webb. Du måste logga in med ditt lånekortsnummer eller ditt personnummer (tio siffror) och din PIN-kod. Har du glömt din PIN-kod eller aldrig fått någon måste du komma till biblioteket för att få hjälp. Av säkerhetsskäl lämnar vi ej ut PIN-koder via e-post eller telefon.
Såhär gör du för att låna om:
- Logga in på bibliotekets webb.
- Klicka på Mina sidor i huvudmenyn längst upp på webbsidan.
- Klicka på Mina lån. Nu kan du se alla dina lån i en lista och vilket datum böckerna ska lämnas tillbaka. Ibland står det: Titeln går inte att låna om. Det kan bero på att böckerna är reserverade, försenade eller att det är en film eller TV-spel.
- Hitta den bok, ljudbok osv. som du vill låna om. Tryck på Låna om i rutan till höger om titeln. När du fått ett nytt återlämningsdatum vet du att böckerna är omlånade.
Här hittar du bibliotekets webb.
Du kan även kontakta biblioteket på biblioteket@salem.se eller 08-532 599 10.
Hur ofta måste man byta vattenmätare?
För mindre hus byter man vattenmätare ungefär vart 10e år. Kommunen äger vattenmätaren och den byts alltid av kommunen. Tänkt på att lämna plats kring din vattenmätare för att underlätta avläsning.
Tänk på att vid frost kan vattenmätaren frysa. Då är det upp till fastighetsägaren att skydda denna. Utbyte av en fryst vattenmätare måste alltid beställas från kommunen och fastighetsägaren svarar då för kostnaderna.
Varför är vårt dricksvatten suddigt eller brunt?
Om dricksvattnet ur kranen är grått eller mjölk-likande suddig kan det tyda på att det finns luft i vatten vilket kommer från lite varmare vatten via små luftbubblor. Häller man upp vattnet i ett glas klarnar det nedifrån och upp efter några minuter när samtliga bubblor tagit sig till ytan.
En brun färg på drickvattnet föranleds oftast från rost i ledningar. Vanligtvis uppstår brunt vatten när det varit ett avbrott eller en vattenavstängning då ny rost lossnat från ledningarna. Pröva att spola vatten ur kranen under en stund så försvinner den bruna färgen efter ett tag.
Vad innebär hårt och mjukt vatten?
Om vatten är hårt eller mjukt beror på hur mycket kalcium- och magnesiumjoner det innehåller. I Sverige anges hårdhet i tyska hårdhetsgrader (dH). Vatten med en hög halt av dessa joner (över 5dH) kallas hårt vatten och vatten med låg halt (under 5dH) av dessa joner kallas mjukt vatten.
Hårdheten har betydelse bland annat vid dosering av tvättmedel. Om du har mjukt vatten behöver du mindre tvättmedel än om du har hårt vatten. Tänk på miljön och dosera inte mer tvättmedel än du behöver. Se tillverkarens rekommendationer på tvättmedelspaketen för exakta uppgifter.
Behövs bygglov för altan?
Du behöver inte söka bygglov om golvet placeras under 50 centimeters höjd.
Det som är avgörande för om en altan kräver lov eller inte är om altanen innebär en volymökning eller väsentlig ändring av fasaden. Det spelar ingen roll om utrymmet under är tänkt att användas som förråd eller om det fylls ut med jord. Om altanen är högre än 1,2 meter bör du skicka in bygglovsansökan. Bygglovsenheten gör en bedömning om altanen räknas som tillbyggnad. Tak över altan, om det är större än 15 kvadratmeter, kräver alltid bygglov.
Behövs bygglov för pool?
Bygglov krävs inte för en nedgrävd pool. Däremot krävs marklov om du förändrar omgivande mark mer än plus/minus 50 centimeter. Du är ansvarig för att säkerhetskraven uppfylls. Antingen måste poolen ha ett staket på minst 0,9 meter som ansluter till marken samt inte medger klättring eller så måste poolen täckas med en skyddstäckning. Plank, pooltak eller mur i anslutning till poolen kräver bygglov.
Behöver jag bygglov för eldstad/braskamin?
Nej, du behöver inte bygglov, men en anmälan för eldstad.
Bifoga fasadritningar som visar skorstenens inverkan på byggnadens utseende samt planritning som visar eldstadens placering. Viktigt att tänka på är att skorstenshöjden ska överstiga taknocken samt överstiga takbeläggningen med minst en meter. Din eldstad måste vara typ- och miljögodkänd. Kontrollera gärna med skorstensfejarmästaren om vilken höjd på skorsten du måste ha.
När får jag slutbesked?
När kontrollplanens punkter är utförda intygas detta av den kontrollansvarige eller i mindre ärenden av byggherren genom påskrift och skickas in till bygg- och miljöenheten tillsammans med andra handlingar som begärts. Kontoret utfärdar ett slutbesked som "kvitto" på att beslutade kontroller utförts.
Vad är en kontrollplan?
En kontrollplan är ett dokument som beskriver de kontrollmoment byggherren skall kontrollera vid ett projekt. Byggherren ska se till att det finns en kontrollplan för den byggnadsåtgärd som ska göras.
En enkel kontrollplan används i mindre ärenden där byggherren kan utföra egenkontroll av projektet. Byggherren godkänner förslag till kontrollplan, signerar denna och förbinder sig därmed att utföra kontrollplanens kontrollpunkter vid byggnadsarbetet.
En kontrollplan krävs för alla ärenden.
Får byggnadsarbetet påbörjas innan bygglovet är färdigbehandlat?
Nej! Innan byggnadsarbetet får påbörjas ska bygglov beviljas och startbesked lämnas.
Hur lång tid tar handläggningen av bygglov?
Handläggningstiden får vara max 10 veckor från det att handlingarna är kompletta.
Snabbast handläggning sker med fullständiga handlingar. Projekt med avvikelse från detaljplan tar normalt längre tid än de som är förenliga med detaljplan.
Måste grannarna tillfrågas när jag söker bygglov?
Grannarna ska höras om ansökan avviker från gällande detaljplanebestämmelser eller om ansökan avser en större åtgärd utanför detaljplanelagt område. Det är kommunen som ansvarar för grannhörandet.
Hur nära tomtgräns får jag bygga?
Det finns reglerat i gällande detaljplan. Normalt får du inte bygga närmare än 4,5 meter från tomtgräns och 6 meter från gata.
Vad får jag bygga med friggebodsregeln?
I bostadshusets omedelbara närhet får du utan bygglov uppföra fristående komplementbyggnader på upp till 15 kvadratmeter, så kallade friggebodar.
Det finns inte någon begränsning av antalet bodar så länge den totala arean inte överstigen 15 kvadratmeter. Den största höjden från mark till taknock får vara 3 meter. Byggnaden eller byggnaderna får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter utan bygglov.
Vad får jag bygga utan bygglov och utan anmälan?
Följande gäller inom en fastighet med en- eller tvåbostadshus, inte närmare tomtgräns än 4,5 meter:
- Utomhusbyggnader: max 15 kvadratmeter byggnadsarea vid bostadshusets omedelbara närhet.
- Skärmtak: max 15 kvadratmeter över uteplats eller entré.
- Mur eller plank vid uteplats i anslutning till bostadshus: max 1,8 meter högt samt 3,6 meter ut från huset.
- Staket vid tomtgräns: max 1,1 meter högt och genomsiktligt.
Jag har en nybyggnadskarta som är fem år gammal. Kan jag använda den som underlag till situationsplan?
Nej. Nybyggnadskartan har en giltighetstid på två år från framställningsdatumet. Är kartan inte äldre än två år kan den revideras och användas som underlag till en ny situationsplan. Revideringsarbetet debiteras per timme enligt gällande taxa.
Jag behöver en karta över min fastighet. Hur kan jag få det?
För att alltid få en karta med aktuellt innehåll finns inga färdiga kartor, utan handläggaren framställer en karta över just det området som beställningen gäller.
Kontakta kart- och mätenheten på Plan och Exploateringsenheten och beskriv vad kartan ska användas till så kan vi tillsammans komma fram till vilken typ av karta som bäst passar för dina behov och vilken skala den ska ha. Debitering sker enligt prislista som fastslagits av Bygg- och miljönämnden. Exempel på olika karttyper.
Jag behöver en till adress på min fastighet. Vad ska jag göra?
Kontakta kommunens handläggare för byggnader, adresser och lägenheter. Skicka gärna en skiss med läget för den nya entrén eller brevlådan till handläggaren, med förslag på ny adress. Om den föreslagna adressen passar in bland de befintliga adresserna i omgivningen skriver handläggaren ett delegationsbeslut på den nya adressen och registrerar den i Lantmäteriets adressregister. Därifrån sprids adressen till olika myndigheter, bland annat Skatteverket.
Skatteverket kan inte folkbokföra mig på min adress. Vad ska jag göra?
Kontakta kommunens handläggare för byggnader, adresser och lägenheter. Handläggaren kan se om till exempel adresskopplingen till byggnaden saknas i Lantmäteriets register som kommunen ajourhåller, och kan åtgärda bristen. Aviseringar från registret sker veckovis till Skatteverket, så det kan dröja några dagar efter åtgärden innan Skatteverket kan folkbokföra dig på din adress.
Vad har jag för lägenhetsnummer?
Kontakta fastighetsägaren om du inte vet vilket lägenhetsnummer du har. Fastighetsägaren har en förteckning över alla lägenhetsnummer och är enligt lag skyldig att informera de boende om vilket nummer deras lägenhet har, samt att anslå lägenhetsnumren på en väl synlig plats i byggnaden. Kommunen ajourhåller lägenhetsregistret, men har inte information om vem som bor i lägenheterna.
Jag har en fastighet där gatukostnaderna inte är betalda. När måste jag betala?
Gatukostnadsersättning debiteras när kommunens vägar i hela fördelningsområdet är utbyggda. I Karlskronaviken innebär det vägarna inom planområdet. Heliodal och Solliden utgör däremot ett gemensamt fördelningsområde så kostnaderna debiteras när vägarna i båda områdena är utbyggda. För bebyggda tomter betalas kostnaderna i samband med debiteringen. För obebyggda tomter finns möjlighet att begära anstånd med betalningen tills dess att du söker bygglov, dock högst 10 år från debiteringstillfället.
Jag planerar att köpa en tomt eller villa. Tillkommer gatukostnader?
I de nya områdena Heliodal, Solliden och Karlskronaviken har gatukostnaderna inte debiterats ännu så där tillkommer gatukostnader för alla fastigheter. I andra områden finns det på sina håll obebyggda tomter där nuvarande/tidigare fastighetsägaren har fått uppskov med betalningen. Fråga i första hand mäklaren vad som gäller för den aktuella tomten. Läs mer om gatukostnader.
När debiteras fastighetsägarna för VA-anslutning?
Delar av anläggningsavgiften för vatten och avlopp debiteras när det finns en färdig förbindelsepunkt för tomten, det vill säga VA-nätet, är utbyggt och färdigt att tas i bruk. Resten av anläggningsavgiften debiteras i samband med bygglov, ifall tomten är obebyggd. För tomter med befintliga villor debiteras hela anläggningsavgiften samtidigt. Läs mer om avgifterna för vatten och avlopp.
När börjar kommunen att bygga ut vatten och avlopp i de nya planområdena?
I samband med att detaljplanen antas börjar kommunens gata-/VA-enhet att förbereda utbyggnaden med hjälp av konsulter som utför projekteringen, det vill säga upprättar byggritningar med mera. När projekteringen är klar kan kommunen handla upp en byggentreprenör. Därefter kan byggarbetena påbörjas när kommunen har tagit över den mark som behövs för kommunala gator och andra allmänna platser.
När kan jag börja bygga en villa i Heliodal, Solliden och Karlskronaviken?
Byggstart för nya villor styrs av planbestämmelserna om genomförandetid i respektive detaljplan och räknas från den dag då planen vinner laga kraft. Eftersom kommunen behöver tid på sig för utbyggnad av kommunala vägar och vatten och avlopp (VA) så börjar genomförandetiden för vägarna direkt, medan genomförandetiden för kvartersmark (villatomterna) börjar senare. Syftet är att det ska finnas vatten och avlopp att ansluta de nya husen till, och att vägarbetena ska kunna ske så effektivt som möjligt och inte försvåras av byggtrafiken till villatomterna. Även om VA redan finns framdraget till några av tomterna så behöver kommunen tid för att bygga ut vägarna. En del tomter är också beroende av att kvartersvägar (ej kommunens) byggs ut först, eller att markföroreningar åtgärdas. I Heliodal innebär det att bygglov för nya villor kan beviljas tidigast i april 2018. I Karlskronaviken kan det bli sommaren 2018 eller senare och i Solliden sommaren/hösten 2019 eller senare, beroende på hur det går med överklaganden.
Hur gör jag för att stycka av en tomt?
Fastighetsägaren ansöker om avstyckningen hos Lantmäteriet. Det går att skicka in ansökan direkt när en detaljplan har vunnit laga kraft. De nya tomterna ska följa detaljplanens bestämmelser om tomternas antal och storlekar med mera. Det är Lantmäteriet, inte kommunen, som avgör om fastighetsägarens önskemål om tomtindelning följer detaljplanen eller inte. Läs mer hos Lantmäteriet.
När kan jag som fastighetsägare stycka av och sälja villatomter i de nya planområdena?
När detaljplanen har vunnit laga kraft och kommunen har tagit över den mark som behövs för allmänna platser och de servitut och ledningsrätter som behövs, så kan du som fastighetsägare stycka av och sälja tomter om/när du vill.
Var kan jag läsa mer om kommunens planerade utvecklingsområden?
I den gällande översiktsplanen från 2006 finns ett antal områden utpekade för ny bebyggelse, förtätning eller andra ändringar. I arbetet med en ny översiktsplan diskuteras bland annat vilka utvecklingsområden som ska tillkomma. De områden som just nu planläggs kan du läsa mer om på sidan pågående detaljplaner.
Jag vill ansöka om trädfällning, hur gör jag?
Innan du kontaktar kommunen gällande trädfällning är det viktigt att du har läst igenom och förstår de allmänna och enskilda intressen som finns, samt den prioritetsordning Salems kommun jobbar efter, vilken finns under rubriken Torg och allmänna platser - Trädfällning.
Alla ansökningar sker via självservice här på hemsidan och handläggs årligen. Ansökan ska vara Salems kommun tillhanda senast den 15 september för att kunna behandlas påföljande vinterhalvår – november till april.
Vad är normalförbrukningen för vatten per år för ett hushåll i Salem?
Normalförbrukningen i Salem ligger på strax under 150 kbm/år för ett hushåll. Detta är något lägre än snittet i Sverige.
Hur gör jag om jag vill läsa av och rapportera min vattenmätarställning?
Vill man läsa av sin vattenmätarställning, trots att kommunen inte skickat ut avläsningskort, så går det bra att göra det.
När sopar kommunen upp vintersanden?
Uppsopningen av sand är väderberoende. Arbetet påbörjas först när den värsta risken för halka gett med sig, vilket inte alltid är lätt att förutspå. Schema för sandsopningen läggs ut på kommunens hemsida i anslutning till att sandsopningen påbörjas.
Vad har jag för ansvar som fastighetsägare att hålla efter det som växer på min tomt?
Vi får ofta synpunkter och frågor från allmänheten angående riktlinjer för höjder på häckar, träd m.m. intill vägar och gång- och cykelvägar. Vi har därför tagit fram en broschyr utifrån SKL:s (Sveriges kommuner och landsting) riktlinjer.
Utfart mot gata:
Max 80 cm hög växtlighet inom en markerad sikttriangel om minst 2,5 m från gatan/gångbanan.
Hörntomt:
Max 80 cm hög växtlighet i en sikttriangel om minst 10 m åt vardera hållet.
Tomt intill gata:
Fri höjd över gångbana . minst 2,5 m.
Fri höjd över cykelväg - minst 3,2 m.
Fri höjd över körbana - minst 4,6 m.
Jag är inte nöjd med exempelvis trafiksäkerheten, tillgängligheten eller parkeringsbestämmelserna i kommunen. Hur gör jag för att framföra detta?
Lämna in en skrivelse, både brev och e-mail går bra, och redogör noggrant för ärendet med motiveringar. Förvaltningen ser gärna att man i första hand för samtal i sin samfällighetsförening i frågan och därefter sammanställer en gemensam skrivelse.
Ärendet ges ett ärendenummer och gatuenheten återkommer efter handläggning/utredning.
I många fall kräver ärendet efter utredning ett beslut från kommunstyrelsens tekniska utskott (KSTU) som sammanträder ca 10 ggr/år.
Vi vill ha sänkt hastighet till 30 km/h på vår gata. Hur gör vi?
Salems kommun har en restriktiv policy gällande hastighetsbegränsning till 30 km/h och kommunstyrelsens tekniska utskott (KSTU) har beslutat att dessa främst ska tillämpas vid skolor och förskolor.
Mer information finns att läsa under Trafik och Gator - Trafikregler och säkerhet.
Samfälligheten/bostadsrättsföreningen kan själva sätta upp rekommenderad hastighet, så kallad blå 30-skylt (E11) på enskild gata.
Jag är funktionsnedsatt och behöver ansöka om parkeringstillstånd för att kunna parkera på handikapparkering. Hur gör jag?
Parkeringstillstånd för rörelsehindrade (PRH) kan man ansöka om via ansökningsblanketten under rubriken självservice. Ansökan görs genom att fylla i och skicka in blanketterna. De kan lämnas in direkt eller postas till kommunen. Bedömning av ansökan görs av kommunens handläggare som har en förtroendeläkare att tillgå.
Ett tillstånd gäller som längst i fem år. Vid ansökan om förnyelse av parkeringstillstånd utgör tidigare innehav inte automatiskt att ansökan beviljas.
Kommunens beslut om parkeringstillstånd kan överklagas hos länsstyrelsen.
Tillståndet får endast användas på det sätt det är utfärdat, det vill säga passagerare eller förare.
Tillståndet är personligt och kan återkallas om det missbrukas. Vid erhållande av giltigt PRH kan man ansöka om befrielse från trängselskatt för fordon som används med stöd av parkeringstillstånd hos skatteverket.
Jag ska flytta från Salems kommun och ska avsluta skolplacering, hur gör jag?
Anmäl utflyttning till respektive skolexpedition.
Jag bor i annan kommun och vill att mitt barn ska gå i skola i Salems kommun, hur gör jag?
Ansökan görs via blanketten "Ansökan om skolgång i Salems kommun för elever i andra kommuner". Gå även in på Val av skola folkbokförd i annan kommun och gör en webbansökan på sidan.
Jag ska flytta in/ har flyttat in i Salems kommun och vill välja skola, hur gör jag?
Ansök om skolplats på val av skola. Välj "Ansökan om plats till grundskola/skolbyte" på startsidan för ansökningar.
Hur får jag skolskjuts för mitt barn?
Läs mer om skolskjuts, ta del av regler och ansök via blankett under skolskjuts.
Hur får man ett skolkort att resa med?
Du ansöker om skolkort på samma blankett som för skolskjuts.
Hur ansöker jag om plats till fritids (skolbarnomsorg) för mitt barn?
Klicka på "Fritidshemsansökan" på sidan Fritidshem. Välj "Ansökan om plats till fritids" på startsidan för ansökningar.
Hur kan man anmäla sig till modersmålsundervisning på grundskolan?
Anmäl intresse till rektor på den skola ditt barn går.
Hur ansöker jag om vårdnadsbidrag?
Vårdnadsbidraget är sedan 1 februari 2016 avskaffat och är därmed inte längre sökbart.
Hur gör jag om jag vill byta förskola?
Gå in på Ansökan barnomsorg och gör en ansökan (klicka på "Ansökan om plats till förskola eller pedagogisk omsorg"). Logga först in med dina kontouppgifter. Har du inget konto uppmanas du att skapa ett nytt i samband med ansökan. Ange återanmälan som typ av ansökan i formuläret. Barn i byteskö har förtur framför nyanmälningar.
Hur söker man jobb i Salems kommun?
Man söker via rekryteringsverktyget Offentliga jobb. Kommunen tar ej emot ansökningar via post eller e-post.
Om jag bor i annan kommun, hur söker jag plats till förskola i Salems kommun?
Tag kontakt med hemkommunen för vidare information. För att söka plats på förskola i Salems kommun, gå till ansökan barnomsorg och klicka på "Ansökan om plats". Fyll i formuläret.
Hur och var lämnar man synpunkter och/eller klagomål till Barn- och utbildningsförvaltningen?
På sidan Synpunkter på Salem.se finns både webblankett att fylla i direkt och Pdf-blankett att skriva ut, fylla i och skicka in.
Hur söker jag plats till förskola i annan kommun?
Begär ansökningsblankett från förskolan i den kommun barnet ska gå.
Hur söker jag plats till förskola?
Gå till Ansökan barnomsorg och klicka på "Ansökan". Fyll i formuläret.
Hur får man tag på fältarna?
För att få tag på kommunens fältare så kan man maila. Mailadresser till varje fältare finns under sidan "personal", under fritidsgården.
Är det ett akut ärende så kan man ringa till fältmobilen som alltid följer med oss när vi är ute. Den har telefonnummer: 070-623 30 31. Vi brukar svara på fredagakvällar och lördagkvällar mellan klockan 18 - 01. Ringer du en annan tid så lämna ett meddelande så ringer vi upp.
Vilka tider har fritidsgården öppet?
För barn mellan årskurs 4 och 6 har fritidsgården öppet mellan klockan halv två och halv sex, måndag till fredag. Vid lov öppnar fritidsgården klockan 12 istället för halv två.
För ungdomar mellan årskurs 7 och 18 år öppnar fritidsgården klockan halv 7, tisdag till lördag. Gården stänger halv 10 på vardagar, och halv 12 på fredagar och lördagar. Vid lov öppnar fritidsgården upp även på måndagkvällar.
När är biblioteket öppet?
Bibliotekets öppettider är:
måndag, torsdag: 13-19
tisdag, onsdag, fredag: 10-17
lördag: 10-15 (september - maj)
Ibland har vi andra öppettider, till exempel under sommaren och vid röda dagar. Dessa hittar ni på bibliotekets webb.
Jag har ingen eller har glömt min PIN-kod till bibliotekskortet. Hur gör jag då?
Du väljer PIN-kod till ditt lånekort på biblioteket. Har du glömt din PIN-kod eller aldrig valt någon måste du komma till biblioteket för att välja en ny. Av säkerhetsskäl delar vi inte ut eller ändrar PIN-kod per telefon eller e-post.
Hur skaffar jag ett bibliotekskort?
För att låna på biblioteket behöver du ett bibliotekskort. Det får du på biblioteket. Du måste visa upp en giltig legitimation. Du behöver inte bo i Salems kommun eller ha ett fullständigt personnummer för att få ett lånekort. Biblioteket är till för alla. Barn måste ha målsmans skriftliga godkännande. När du undertecknar kortet godkänner du bibliotekets låneregler. Du väljer en fyrasiffrig PIN-kod till kortet. Med hjälp av den kan du använda våra självbetjäningsautomater, logga in på vår webb och sköta dina biblioteksärenden samt använda våra e-resurser såsom e-böcker, e-ljudböcker och databaser.
Det första kortet du skaffar är gratis. Kontakta biblioteket för att spärra kortet om du blir av med det. Vill du ha ett nytt kort kostar det 30 kronor.
Det är gratis att låna. Du kan låna böcker, ljudböcker, talböcker, e-böcker, e-ljudböcker, tidskrifter, film, TV-spel och musik. Lånetiden kan vara olika lång. Du är ansvarig för de lån du gör och att lånen lämnas tillbaka i tid. Du kan använda bibliotekets webb för att låna om.
Vilka kommunala upphandlingar pågår i Salem och övriga Södertörnskommuner?
Salems kommun samarbetar med Telge Inköp om upphandlingar. Se information på kommunens webbplats om aktuella upphandlingar.
Var hittar jag blanketter för olika tillstånd som krävs för min verksamhet?
Se kommunens webbplats om digitala blanketter
Kan kommunen hjälpa mig att starta ett företag?
Kommunen har samarbete med NyföretagarCentrum. Se information på kommunens webbplats
Kan jag välja vem som ska utföra min hemtjänst?
Valfrihetssystem inom hemtjänsten
Salems kommun tillämpar valfrihetssystem inom hemtjänsten. Detta betyder att du kan själv välja vilken av kommunens godkända leverantörer av hemtjänst du vill ha till att utföra din hemtjänst.
Du kan hitta varje godkänd leverantörs presentationsblad under fliken "Hjälp i hemmet". Presentationsbladen innehåller kontaktuppgifter till varje leverantör, i fall du vill ställa frågor eller komma i kontakt med dem.
Det är frivilligt om du vill göra ett aktivt val eller inte. Valet är ditt! Du som har hemtjänst idag och är nöjd med den behöver inte göra något. Din hemtjänst fortsätter som tidigare. Du som har hemtjänst idag och vill byta utförare kan göra det. Du kan byta utförare när som helst.
Skicka in din valblankett till Socialförvaltningen, Salems kommun, 144 80 Rönninge, eller kontakta din biståndshandläggare.
Du kan också ringa till kommunens växel på 08-532 598 00 och få information hemskickad eller prata med din biståndshandläggare.
Du som är företagare och vill leverera hemtjänst i Salem
Om du som företagare vill börja leverera hemtjänst i Salems kommun, kan du via Kammarkollegiets hemsida ta del av vilka krav som ställs på ditt företag och vilka krav som ställs på utförande av hemtjänst. Du kan ta del av Salems förfrågningsunderlag innehållande de kraven som ställs under fliken "hjälp i hemmet".
Hur ansöker jag om färdtjänst?
Färdtjänst
Har du svårigheter att på egen hand resa kortare eller längre resor kan du ansöka om att få färdtjänst.
Färdtjänsten är uppdelad i färdtjänst inom Stockholms län och riksfärdtjänst för lite längre resor utanför länet.
Ansökan om färdtjänst inom länet
Landstinget är ansvarig för färdtjänsten i Stockholms län. Utredning av färdtjänstbehov görs i den kommun där den sökande bor (efter det att läkarintyg inkommit till kommunen) och beslut om färdtjänst fattas av landstingets Färdtjänstnämnds förvaltning.
Färdtjänst inom länet
- För att få rätt till färdtjänst krävs att du:
- Är bosatt i länet.
- Varaktig funktionsnedsättning om minst tre månader eller längre.
- Har avsevärda svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att använda kollektivtrafiken.
Färdtjänst beviljas för följande fordon
- Taxi, som används för de flesta färdtjänstresor.
- Färdtjänstbuss, som används huvudsakligen för rullstolsburna personer.
- Specialfordon för personer som måste färdas liggande.
Ytterligare information genom:
Tfn. 532 598 00. Kommunen har flera handläggare som handlägger färdtjänst.
Jag har en funktionsnedsättning, vilken hjälp kan jag få?
Verksamhetsområde Funktionsnedsättning
Verksamhetsområde Funktionsnedsättning utför insatser enligt LSS (Lagen om särskild stöd och service) och SoL (Socialtjänstlagen).
- Bostad med särskild service
- Daglig verksamhet
- Korttidsvistelse
- Personlig assistans
- Kontaktperson
- Ledsagarservice
- Avlösarservice
- Mobila teamet
- Socialpykiatri
Jag har en funktionsnedsättning, hur ansöker jag om stöd och hjälp?
Hur söker jag hjälp?
Kommunen utför olika stödinsatser för personer med funktionsnedsättning. För att få stöd och hjälp måste du göra en ansökan. Därefter gör socialtjänsten en utredning och fattar beslut om vilka insatser du har rätt till och i vilken omfattning. Alla personer med en funktionsnedsättning omfattas av socialtjänstlagen, som ofta tillgodoser behovet av stödinsatser. Ytterligare stöd kan ges genom lagen om stöd och service.
Mer information kan du få från kommunens Biståndshandläggare.
Kontakt
Kommunens växel 08-532 598 00
Jag misstänker att ett barn far illa, vad ska jag göra?
Om situationen är akut ska du ringa 112.
Anmälan
Om du misstänker att ett barn riskerar att fara illa bör du anmäla det till socialtjänsten. Det gör du genom att ringa kommunens växel och begära att få prata med en socialsekreterare på Familjeenheten.
När du gör en anmälan är det ofta bra om du uppger ditt namn och ett telefonnummer där vi kan nå dig. Det beror på att vi ibland kan behöva ställa kompletterande frågor till din anmälan. Att uppge namn och telefonnummer är dock inte nödvändigt och du kan välja att vara anonym.
Om du vill vara anonym är det bra om du kan komma överens med socialsekreteraren om en tid då du ringer tillbaka för att på så sätt ge oss möjlighet att ställa fler frågor.
Personer som arbetar i en myndighet eller en privat verksamhet som berör barn och unga eller i ditt yrke kommer i kontakt med barn eller unga, eller som arbetar inom hälso- och sjukvård är skyldiga att anmäla misstanke om att ett barn eller en ungdom far illa till socialtjänsten. Anmälningsskyldiga kan inte vara anonyma.
Information i anmälan
Det här brukar vi fråga om när vi tar emot en anmälan om att det finns risk för att ett barn far illa:
-
Barnets namn, adress och telefonnummer.
-
Varför är du orolig för barnet? Beskriv gärna med exempel.
-
Hur länge har du varit orolig för barnet?
-
Vad tror du skulle hända om inget görs nu?
-
Var befinner sig barnet just nu?
-
Tror du att det är en akut fara för barnet?
-
Finns det andra barn i familjen som du tror kan fara illa?
-
Är det något särskilt vi bör tänka på när vi kontaktar barnet och/eller vårdnadshavarna?
-
Känner vårdnadshavarna till att du kontaktar socialtjänsten och gör en anmälan?
-
Känner barnet till att du kontaktar socialtjänsten och gör en anmälan?
-
Skulle du kunna tänka dig att medverka vid en träff för att överlämna anmälan/informationen med dem det berör?
Socialtjänsten är skyldig att utreda
När socialtjänsten får reda på att ett barn kan behöva stöd eller skydd, är socialtjänsten skyldig att se till att barnet får hjälp.
Kontakt:
Familjeenheten
08-532 598 00
Hur går det till att bli familjehem/jourhem?
För dig som vill hjälpa andra
Det finns många sätt att engagera sig för medmänniskor i kommunen. Du kan vara kontaktperson åt en ung person som behöver extra stöd eller en person med något funktionshinder. Du kan vara god man åt en person som behöver stöd och hjälp för att klara tillvaron. Du kan också låta ett barn/ungdom bo med dig och din familj under kortare eller längre perioder.
Att hjälpa en människa till en meningsfullare, lyckligare eller tryggare tillvaro betyder inte bara mycket för den person du hjälper, det är ofta även utvecklande och givande för dig som hjälper.
Familjehem
Familjehem är det som tidigare kallades fosterhem. Familjehem är den vanligaste formen av vård för barn och ungdomar som inte kan bo kvar hos sin familj. Det finns många barn som behöver bo i ett familjehem. Skälen till detta kan vara mycket olika, ibland beror det på att föräldrarnas förmåga sviktar och ibland beror det på den unges beteende är skadligt för den unge själv. Några exempel är; fysisk eller psykisk sjukdom, bristande omsorgsförmåga hos föräldrarna, relationsproblem, alkohol- eller drogmissbruk, kriminalitet, misshandel eller sexuella övergrepp.
Många familjehemsföräldrar beskriver att det är mycket tillfredsställande att hjälpa ett barn vidare i livet. Samtidigt som det ibland är svårt då barnet ofta har varit med om en eller flera svåra situationer tidigare som har satt sina spår. Familjehemmet ska även aktivt arbeta för att barnet ska ha kontakt med sin biologiska familj. Målet är i de allra flesta fall att barnet ska återförenas med sin familj. Det är svårt att i förväg kunna säga hur lång eller kort tid barnet kommer att bo hos dig.
Vi ställer inga krav på utbildning eller materiell standard. Det viktigaste är att ni lever ett ordnat liv och kan erbjuda en trygg, varm och strukturerad miljö. Framförallt är det viktigt att hela familjen känner att ni har tid, känslomässigt och fysiskt utrymme för ett barn till i familjen.
Ersättning
Att vara familjehem är ett viktigt och betydelsefullt uppdrag. Vi ger därför ersättning till familjehem i form av arvode och omkostnadsersättning. Hur stor ersättningen är beror exempelvis på barnets behov, ålder och uppdragets omfattning. Ersättningen beskattas som lön, är sjukpenninggrundande och pensionsgrundande, men berättigar inte till tjänstepension, A-kassa, semesterlön eller semesterersättning. Vi följer rekommendationerna från Sveriges Kommuner och Landsting.
Personligt råd och stöd
Uppdraget formaliseras via ett avtal mellan kommunen och familjehemmet och barnet har en egen vårdplan. Vi finns här som ett stöd för er, barnet och den biologiska familjen. Om ni funderar över något tveka inte att kontakta oss. Vi kan nås via e-post och på telefon. Med jämna mellanrum besöker vi er för att se så att allt är bra.
Jourhem
Jourhem är familjer som med kort varsel kan ta emot barn och ungdomar som behöver placeras utanför det egna hemmet. Salem köper jourhem genom Jourhem Syd, som är en kommungemensam jourhemsverksamhet som drivs av Haninge, Huddinge, Nacka, Nynäshamn, Salem och Värmdö.
Jag och min partner har separerat och vi är inte överens om var barnen ska bo. Vilken hjälp kan vi få?
Tvist om vårdnad, boende och umgänge
Om du som förälder inte kan komma överens om vårdnad, boende och/eller umgänge med ditt/dina barns andra förälder kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Tingsrätten ger då vanligen familjerätten i uppdrag att yttra sig genom att begära en utredning. Utrednngen ska mynna ut i en bedömning av vad som är till det enskilda barnets bästa.
En utredning om vårdnad, boende och/eller umgänge kan ta lång tid och följs ofta av en lång tids väntan på huvudförhandling i tingsrätten. I avvaktan på att utredningen blir färdig och tingsrätten beslutar i frågan kan tingsrätten fatta ett tillfälligt beslut, ett så kallat interimistiskt beslut. När tingsrätten fattar ett interimistiskt beslut grundar den sig bland annat på uppgifter som kommit fram i ett snabbyttrande från familjerätten.
Avtal om vårdnad, boende och umgänge
Föräldrar som är överens kan reglera frågor om vårdnad, boende och/eller umgänge genom avtal. Efter utredning godkänner familjerätten avtalet om det bedöms vara till barnets bästa. Ett godkänt avtal gäller och har samma verkan som en dom. Det betyder bland annat att det kan verkställas, det vill säga genomföras tvångsvis av rätten.
Vad menas med vårdnad?
Vårdnad är ett juridiskt begrepp, som kan översättas med föräldraansvar. Vårdnad innebär att ha ansvar för och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, det vill säga att vara barnets företrädare. Barn står under förälders vårdnad tills de fyller 18 år.
Ensam vårdnad innebär att en av föräldrarna ensam har ansvar och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, medan gemensam vårdnad innebär att föräldrarna tillsammans har ansvar och skyldighet att agera som barnets företrädare.
Föräldrar som är gifta får automatiskt delad vårdnad om sitt/sina barn. Om föräldrarna inte är gifta när barnet föds får modern automatiskt ensam vårdnad. Föräldrar som inte är gifta måste anmäla till Skattemyndigheten att de vill ha gemensam vårdnad om sitt/sina barn. Vårdnaden fortsätter att vara gemensam om föräldrarna skiljer sig eller flyttar isär, såvida inte någon av dem eller båda begär att den gemensamma vårdnaden ska upplösas.
Vad menas med boende?
Om föräldrarna inte bor tillsammans kan barnet antingen bo hos en av dem eller bo växelvis hos sina båda föräldrar. Växelvis boende innebär att barnet bor lika mycket hos respektive förälder enligt ett rullande schema, till exempel varannan vecka. Barnet kan endast vara folkbokfört hos en av föräldrarna, det gäller även om barnet bor växelvis.
Vad menas med umgänge?
När ett barn bor stadigvarande hos en av föräldrarna ska de gemensamt se till att barnets behov av umgänge med den andra föräldern tillgodoses. Det finns inte någon regel för hur umgänget ska utformas.
Kontakt
Familjerättssekreterare
08-532 598 00
Hur går det till att bli kontaktfamilj/kontaktperson?
För dig som vill hjälpa andra
Det finns många sätt att engagera sig för medmänniskor i kommunen. Du kan vara kontaktperson åt en ung person som behöver extra stöd eller en person med något funktionshinder. Du kan vara god man åt en person som behöver stöd och hjälp för att klara tillvaron. Du kan också låta ett barn/ungdom bo med dig och din familj under kortare eller längre perioder.
Att hjälpa en människa till en meningsfullare, lyckligare eller tryggare tillvaro betyder inte bara mycket för den person du hjälper, det är ofta även utvecklande och givande för dig som hjälper.
Kontaktperson
En del ungdomar behöver extra stöd av en annan vuxen än sina egna föräldrar. Det kan handla om läxläsning, fritidsaktiviteter och att prata om hur det är att bli vuxen. Man brukar träffa sin kontaktperson ungefär en kväll i veckan eller en dag på helgen.
Det är vanligt att personer med olika funktionshinder får kontaktperson. Det gäller både barn och vuxna. Det finns en särskild lagstiftning för ungdomar som begått brott. En ungdom kan dömas till vård inom socialtjänsten och åläggas kontakt med ”särskilt kvalificerad kontaktperson”.
Att bli kontaktperson för barn och ungdomar
Att vara kontaktperson innebär att du har ett uppdrag och gör en social insats. Det är ingen anställning. Därför krävs ingen särskild utbildning för att bli kontaktperson. Det är dock bra om du har erfarenhet av och känner ett engagemang för barn och ungdomar. Som kontaktperson blir du en förebild för unga människor.
Socialtjänsten gör en social utredning om vilka uppdrag som skulle vara lämpliga. Utredningen omfattar intervju, referenssamtal och utdrag ur offentliga register.
När kontaktpersonen blivit godkänd ordnas ett möte med ungdomen. Om personkemin stämmer gör man tillsammans med socialsekreteraren upp en planering för hur ofta man ska träffas och vad kontakten ska leda till.
Kontaktfamilj
Kontaktfamilj är ett uppskattat och mycket viktigt stöd till barnfamiljer som är aktuella inom socialtjänsten. En kontaktfamilj tar emot ett barn, eller flera syskon, i sitt hem en till två gånger i månaden, oftast under helgen. För det mesta rör det sig om barn till ensamstående föräldrar, som själva har ansökt om att få en kontaktfamilj. De barn som får kontaktfamilj brukar vara i åldrarna 3 – 12 år. Det förekommer att tonåringar får kontaktfamilj, men av naturliga skäl kan det vara svårare att motivera dem att resa bort på helgerna. Uppdragen omprövas varje halvår men kan ofta pågå under flera år. Kontaktfamiljen blir ofta en viktig del av barnets liv.
Vem kan bli kontaktfamilj?
De familjer vi söker för dessa uppdrag behöver inte vara utbildade eller professionella på något sätt. Vi söker helt vanliga människor, som är trygga och stabila i sig själva och i sin relation. Alla sorters familjer behövs. En del kontaktfamiljer har egna hemmaboende barn och andra har inte barn alls. Vissa lever i parförhållanden och några är ensamstående. En del kontaktfamiljer känner det aktuella barnet sedan tidigare och för andra inleds kontakten med detta uppdrag.
Hur blir man kontaktfamilj?
Första steget är att ni tar kontakt med kommunen, via telefon eller e-post. Vi gör ett hembesök, gör en intervju med er som familj och dessutom vill vi ha ert samtycke till att ta registerutdrag från Polisen, socialtjänsten, Kronofogdemyndigheten och Försäkringskassan. Vi berättar om uppdraget. Därefter brukar kontaktfamiljen och barnets förälder träffas tillsammans med en handläggare på socialtjänsten. Om båda parter är positiva är det dags att träffa barnet och påbörja en inskolning.
Arvode och omkostnad
När man blir kontaktfamilj åtar man sig ett så kallat enskilt uppdrag av socialtjänsten. Ni får en ersättning i form av ett skattepliktigt arvode samt en omkostnadsersättning som ska täcka de utgifter man har för barnet. Vi följer rekommendationerna från Sveriges kommuner och landsting.
Jag är ung missbrukare och behöver stöd. Vem ska jag prata med?
MiniMaria Salem
MiniMaria Salem Mottagningen vänder sig till ungdomar upp till 20 år som är i riskzonen för ett missbruk eller missbrukar alkohol/narkotika samt ungdomar med psykisk ohälsa kombinerat med missbruksproblematik. Ungdomar, föräldrar, kamrater, skola eller andra som har frågor runt detta är välkomna att ta kontakt. Det är ett samarbete mellan Salems kommun och Maria Ungdom, Stockholms Läns Landsting.
Vi kan erbjuda:
- Rådgivning, stöd samt konsultation till ungdomar, föräldrar, anhöriga samt skolor, fritidsgårdar med mera
- Missbruksbedömning
- Missbruksutredning
- Familjesamtal
- Missbruksbehandling
- Läkarbedömning
Kontakt
Johan Adam, Ungdomsbehandlare
08-532 598 09 eller 070-720 96 90
Anne-Margrethe Murray, chefssjuksköterska
08-123 474 67
Adress: Säbyhallsvägen 16-18
Mottagningens öppettider: Tisdagar 08.00 - 18.30
Helger och kvällar hänvisar vi akuta ärenden till Maria Ungdom, telefon 08-123 474 10. Maria Ungdom är ytterligare en resurs med akutmottagning, avdelning och öppenvård, som vi samarbetar med.
Vilket stöd kan jag få i min föräldraroll?
Stöd till familjer
Behovet av råd, stöd och hjälp kan se olika ut i olika situationer. Kommunen har därför olika former av stöd och verksamheter som riktar sig till familjer. Här finns information om det stöd Salems kommun erbjuder familjer i olika situationer.
Föräldrautbildning
För att ge dig som förälder verktyg att hantera olika situationer som du och ditt barn kan hamna i erbjuder Salems kommun föräldrautbildningarna Komet och Föräldrastegen.
Familjecentralen
Familjecentralen är en verksamhet som vänder sig till alla blivande föräldrar och småbarnsföräldrar med barn 0-6 år. Familjecentralen är en mötesplats för familjer, där man kan knyta kontakter, få information, kunskap, råd och stöd.
Familjebehandling
Det finns situationer när man som förälder inte räcker till. Då kan familjen behöva hjälp. Är du osäker på vilken hjälp du och din familj behöver kan du kontakta mottagningen på familjeenheten för mer information och rådgivning.
Familjerådgivning
Familjerådgivning är en samtalsbehandling för vuxna som kan vara ett stöd om man till exempel ofta hamnar i gräl, eller när relationen påverkas av ett destruktivt beteende.
Familjerätt
Till familjerätten kan du vända dig för att få information och rådgivning rörande familjerättsliga frågor. Det kan till exempel handla om svårigheter att komma överens om vårdnad, boende och umgänge med barn efter en separation. Hos familjerätten kan du få hjälp med bland annat samarbetssamtal.
Anhörigstöd
Anhörigstödet i Salems kommun vänder sig till dig som hjälper och stödjer en närstående. Alla har möjlighet att få stöd från kommunen, du avgör själv om du anser att lagen gäller dig och din situation.
Någon har gjort en orosanmälan om mitt barn. Vad händer nu?
Vad händer efter anmälan?
När socialtjänsten får in en anmälan gör vi en förhandsbedöming i de fall där det inte är uppenbart att en utredning ska inledas omedelbart. Utredning inleds alltid efter anmälan innehåller uppgifter om misshandel eller övergrepp mot barn och ungdomar.
En förhandsbedömning innebär att föräldrar och barn kallas till samtal. Syftet är att bedöma om anmälan är så allvarlig att en utredning ska inledas eller om det kan anses att händelsen är uppklarad, om anmälan skall remitteras till annan vårdgivare eller om anmälan är missuppfattad.
Utredningen skall leda till en bedömning om barnet/ungdomen riskerar att fara illa på grund av brister i miljön eller på grund av eget beteende och om det då är aktuellt med någon form av åtgärd.
Kontakt:
Familjeenheten
08-532 598 00
Vilket stöd kan jag få som har mycket skulder och svårt att få pengarna att räcka?
Vad innebär budgetrådgivning?
Om du har svårt att hantera din ekonomi kan du vända dig till kommunens budget- och skuldrådgivare. Där kan du få hjälp med att få en överblick över din ekonomiska situation och göra en budget. Du kan också få råd om hur du prioriterar bland dina utgifter och skulder, samt tips om hur du kan sänka dina kostnader.
Vad innebär skuldsanering?
Skuldsanering innebär att den som har höga skulder och saknar möjlighet att betala tillbaka dessa inom överskådlig tid under vissa förutsättningar kan slippa betala hela eller delar av sina skulder. Det är Kronofogden som beslutar om du beviljas skuldsanering eller inte.
Skuldsanering pågår vanligtvis under fem år. Under den tid som skuldsaneringen pågår betalar du av dina skulder enligt en betalningsplan som Kronofogden gör upp. Under skuldsaneringstiden får du behålla inkomster som motsvarar Kronofogdemyndighetens förbehållsbelopp, så kallat existensminimum.
Om du behöver hjälp med att fylla i din ansökan om skuldsanering, eller om du behöver råd och stöd under skuldsaneringsperioden kan du vända dig till kommunens budget- och skuldrådgivare. Dit kan du också vända dig om du får avslag på din ansökan om skuldsanering för att få hjälp med att planera din ekonomi.
Mer information kan du få från kommunens budget- och skuldrådgivare
08-532 598 00
Hur gör jag som är arbetslös och behöver hjälp med ekonomin?
Vad är försörjningsstöd?
Försörjningsstöd är samma sak som socialbidrag, det vill säga ett behovsprövat ekonomiskt bidrag. Försörjningsstöd betalas ut av kommunens socialtjänst. Ansökan om försörjningsstöd görs varje månad. Försörjningsstöd beviljas i enlighet med gällande lagstiftning och Salems kommuns riktlinjer.
Vem kan få försörjningsstöd?
För att vara berättigad att få försörjningsstöd måste du vistas i Salems kommun och sakna möjlighet att själv klara din försörjning. För att kunna få försörjningsstöd måste du göra allt du kan för att klara din försörjning själv. Det innebär till exempel att du aktivt söker arbete, söker andra bidrag som du har rätt till, att du inte säger upp dig från ett arbete och att delta i anvisade kompetenshöjande verksamheter.
Att göra allt du kan för att klara din försörjning innebär också att du måste uttömma alla möjligheter till annan försörjning än försörjningsstöd. Det betyder att du måste utnyttja alla möjligheter att sälja eller nyttja resurser som du har tillgång till. Det kan vara till exempel aktier, pengar på bankkonto eller bil.
Mer information om försörjningsstöd kan du få genom socialsekreterare på vuxenenheten;
08-532 598 00